ویژگی‌های کاغذ با کیفیت و انواع کاغذ

ویژگی‌های کاغذ با کیفیت و انواع کاغذ

تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1399
زمان مطالعه: 5 دقیقه

 کاغذ مانند خاک یک زمین کشاورزی است، شما اگر برای محصولی که قصد کشت آن را دارید خاک حاصلخیز متناسب با همان محصول را انتخاب نکنید، تمام هزینه‌ها و زحماتی که متحمل شده‌اید به باد خواهد رفت. این یک تشبیه ساده برای درک اهمیت بهترین انتخاب از انواع کاغذ و شناخت ویژگی های کاغذ با کیفیت متناسب با هدفمان است. کاغذ ها دسته بندی های زیادی مانند کاغذ تحریری، کاغذ کتان، کاغذ کاهی و مقوا دارند که استفاده استراتژیک از آنها با توجه به هدفی که قصد پیاده سازی آن را دارید امری بسیار مهم و ضروری است؛ هر کدام از کاغذ‌هایی که نام بردیم مصارف مختلفی دارند، برای مثال کاغذ تحریر با توجه به کاربردش پر مصرف‌ترین کاغذ بوده و خود به اندازه‌ها و گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود و امروز قصد داریم تا بصورت کلی‌تر در مورد این موضوع با هم صحبت کنیم.

با توجه به تشبیه نقل شده در بالا، انتخاب انواع کاغذ‌هایی که می تواند برای هدف ما کارآمد باشد یک تصمیم بزرگ به حساب می‌آید که نیاز به مشاوره و تحقیق فراوان دارد، فرض کنید شما قصد چاپ یک کتاب شعر را دارید و انتخاب کاغذ مناسب برای هدفتان از مهمترین ارکان استراتژیک شما بحساب می‌آید، معمولا برای کتب شعر از کاغذ کاهی استفاده می شود تا حس هنری را در مخاطب ایجاد کند .

کاغذ و اینکه انواع کاغذ چگونه در زندگی روزمره ما نقش کلیدی ایفا می‌کند به صورت کلی شاید خیلی به چشممان نیاید و مهمتر از این موضوع، این خواهد بود که اگر روزی ما نیاز به استفاده تخصصی یا حتی غیر تخصصی از کاغذ داشته باشیم آیا ویژگی های یک کاغذ با کیفیت را می‌دانیم یا خیر.

انواع کاغذ، هر کاغذ را بهر کاری ساختن
 

بیش از 3000 کاغذ در بازار های جهانی و به میزان کمتر در بازار ایران وجود دارد، حتی منشا کاغذ هم از زیر مجموعه خمیر چوب و کتان فراتر رفته و شاید جالب باشد که بدانید کاغذی به نام کاغذ سنگ که از مواد معدنی به وجود می‌آید هم اکنون در بازار جهانی موجود است.

  1. کاغذ تحریر: درصد بالایی از انواع کاغذ هایی که در بازار ایران خرید و فروش می‌شود کاغذ تحریر یا کاغذ چاپ است که انواع مختلفی دارد، برای مثال ما دو نوع کاغذ تحریر داریم که به صورت پوشش‌دار یا اندود شده یا بدون پوشش نیز می‌باشد؛ در ایران برای چاپ و پرینت معمولا از کاغذ بدون پوشش استفاده می‌شود که قابلیت چاپ روی دو طرف را نیز دارا ‌می‌باشد.
  2. کاغذ کاهی یا کرافت: این کاغذ که از خمیر سولفاته چوب ساخته می‌شود و به رنگ قهوه ای کم رنگ می‌باشد دارای گرماژ بسیار پایینی بوده که در مورد گرماژ در ویژگی های کاغذ با کیفیت صحبت خواهیم کرد.
  3. کاغذ گلاسه: از انواع کاغذ می‌توانیم به کاغذ گلاسه اشاره کنیم که دارای روکشی براق می‌باشد و تقریبا در برابر رطوبت اندکی مقامت دارد می‌گویند، از موارد مهم و کاربردی این کاغذ با توجه به پخش یک نواخت جوهر به‌روی آن می‌توانیم به استفاده از چاپ رنگی اشاره کنیم.
  4. کاغذ کتان: این کاغذ که از سلولز خالص تهیه می‌شود که دارای خطوط ریزی می‌باشد، با توجه به شرایطی که دارد از جمله شفافیت، مناسب برای چاپ اسناد و لیست قیمت ها می ‌باشد.
  5. کاغذ رنگی: از کاربردی ترین انواع کاغذ که در مدارس و مهد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد کاغذ رنگی نیز می‌باشد که با اضافه کردن رنگ به خمیر حاصل می‌گردد.
  6. مقوا: خیلی از افراد مقوا را از انواع کاغذ نمی‌دانند ولی واقعیت امر این است که مقوا هم از خانواده انواع کاغذ ها به حساب می‌آید که دارای مقاومت مثال زدنی می‌باشد و از همین رو در صنعت بسته بندی استفاده زیادی دارد.

 

خانه
دسته‌بندی‌ها
سبدخرید
حساب‌من